Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3
Muzeum.skHľadať
 
 

Výstavy a podujatia na Slovensku ku dňu 24. 3. 2018

1.11.2017 - 1.7.2018  

fotosutaz.jpg

Tekovské múzeum v Leviciach

Fotosúťaž

Tekovské múzeum v Leviciach pri príležitosti 700. výročia prvej písomnej zmienky o Levickom hrade.


 

15.12.2017 - 29.1.2019  

SNM - Sídelná budova, Bratislava

Klenoty z múzea. Ako sa zbiera hudba.

Výstava predstavuje rozmanitosť pamiatok zo zbierkového fondu SNM-Hudobného múzea: krásu hudobných nástrojov, nezvyčajnosť niekdajších hudobných nosičov, vzácne hudobné pamiatky, ktoré vypovedajú o hudobnej kultúre na Slovensku od stredoveku po 20. storočie. Nie je výstavou o dejinách hudby na Slovensku; upozorňuje na bohatstvo materiálu v múzeu, význam pre hudobno-historický výskum a schopnosť nedovoliť zabudnúť. Takto „nazbieraná" hudba je zdrojom informácií, poučenia, ale i zábavy.
Viac informácií o výstave...

Lektorský sprievod výstavou
Klenoty z múzea. Ako sa zbiera hudba

Slovenské národné múzeum-Hudobné múzeum pripravilo pre záujemcov výstavy Klenoty z múzea. Ako sa zbiera hudba sériu komentovaných prehliadok. Lektorské výklady k výstave dostanú návštevníci každý 3. utorok v mesiaci o 16.00.
Okrem lektorských výkladov je počas celého roka plánovaných aj niekoľko sprievodov, na ktorých problematiku výstavy priblížia kurátori SNM-Hudobného múzea. Na výstave, ktorá cez vzácne pamiatky zbierkového fondu SNM-Hudobného múzea prezentuje hudobnú kultúru na Slovensku od stredoveku po 20. storočie, záujemcov privíta celý autorský tím a postupne ich zoznámi s jednotlivými celkami hudobného projektu.
Lektorský sprievod výstavou Klenoty z múzea. Ako sa zbiera hudba - leták (pdf)
Lektorské sprievody výstavou
Každý 3. utorok v mesiaci o 16.00
Autorské sprievody výstavou
20. marca 2018 o 16.00
12. júna 2018 o 16.00
18. septembra 2018 o 16.00
20. novembra 2018 o 16.00


 
Lektorský sprievod výstavou Klenoty z múzea. Ako sa zbiera hudba - leták Sprievody_vystavou_Klenoty_letak.pdf Sprievody_vystavou_Klenoty_letak.pdf (1.5 MB)

1.1. - 30.6.2018  

autom.jpg

Múzeum dopravy v Bratislave

Autom na výlet, alebo iné radosti 60-tych rokov

Výstava nás prenesie do doby, v ktorej sa túžba vlastniť osobný automobil stáva pre obyčajných občanov a rodiny čoraz reálnejšou. Na akých autách sa vtedy vozili? Kam smerovala cesta motorizovaných rodín v sobotu, alebo v nedeľu? Pozrieme sa na niekoľko obľúbených miest, kde mohli v 60-tych rokoch bratislavskí výletníci na kolesách zavítať.
Výstava pripravená s podporou ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky.


 

1.1. - 31.8.2018  

Múzeum slovenskej keramickej plastiky, Modra

Betlehemy

Na výstave sú prezentované betlehemy keramikárov západoslovenského kraja.


 

1.1. - 15.9.2018  

Archeologické múzeum SNM, Bratislava

Kelti na Záhorí

Výstava nových aj známych nálezov z čias keltského osídlenia Záhoria (4. – 1. stor. pred n. l.).


 

1.1. - 31.12.2018  

Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku SNM, Bratislava

Vymenené domovy – Nemci, Maďari, Slováci v kontexte mocensko-politických migrácií po druhej svetovej vojne

Výstava prostredníctvom autentických dokumentov, vecných pamiatok a výpovedí svedkov v kombinácii s rekonštrukciou nemeckých, maďarských a slovenských domovov sleduje priebeh udalostí a návštevníkom prezentuje, ako politické udalosti ovplyvnili individuálne životné cesty a osudy jednotlivých skupín obyvateľstva.
 


 

25.1. - 27.12.2018  

Múzeum mincí a medailí, Kremnica

25 x voľný vstup do expozícií Múzea mincí a medailí v roku 2018

V roku 2018 si pripomíname 25. výročie vzniku Národnej banky Slovenska. Pri tejto príležitosti sme pre priaznivcov Múzea mincí a medailí Kremnica, ktoré je súčasťou NBS od roku 1994, pripravili sériu voľných vstupov do vybraných expozícií múzea – presne 25 krát v priebehu roka 2018.

25x VOĽNÝ VSTUP DO EXPOZÍCIÍ MÚZEA MINCÍ A MEDAILÍ V ROKU 2018 (PDF)


 
25x VOĽNÝ VSTUP DO EXPOZÍCIÍ MÚZEA MINCÍ A MEDAILÍ V ROKU 2018 NBS-MMM_Kremnica_25.pdf NBS-MMM_Kremnica_25.pdf (224.5 kB)

31.1. - 31.7.2018  

Krajské múzeum v Prešove

Minulosť odtlačená v hline. Osem tisícročí keramiky na Šariši.

Výstava je výstupom z projektu podporeného Fondom na podporu umenia a zameraného na podrobné predstavenie histórie používania keramiky na Šariši, pri ktorom sa využívajú doterajšie poznatky z archeológie, histórie a etnografie a dopĺňajú sa o informácie z vlastných výskumov. Pozornosť je v širšom meradle venovaná oblasti východného Slovenska, avšak so zameraním na oblasť Šariša, aby bolo možné bližšie charakterizovať miestny vývoj keramiky od počiatku jej používania v mladšej dobe kamennej až po záverečné obdobie produkcie, ktoré predstavujú súčasní keramikári v regióne. Keramika archeologických kultúr a prvých známych etník z prehistorických a historických období vrátane výrobkov ľudového hrnčiarstva s vrcholmi v tvorbe Jána Frankoviča z Bardejova, Jozefa Koložiho z Prešova a Štefana a Eleny Tomečkových z Dubia je prezentovaná v zrekonštruovaných pivničných priestoroch múzea na Hlavnej 90.


 

28.2. - 30.8.2018  

Ako sa mapovalo v baníctve.jpg

Múzeum Spiša v Spišskej Novej Vsi

Ako sa mapovalo v baníctve

Vernisáž 28. februára o 16:00
Výstava Slovenského banského múzea v Banskej Štiavnici prezentuje vývoj spracovania banskej mapy, ako aj unikátne patenty vo výrobe meračských prístrojov.


 

2.3. - 1.7.2018  

Concerto_grosso.jpg

SNM - Sídelná budova, Bratislava

Concerto grosso. Zo súčasného slovenského výtvarného umenia.

Výstava svojou témou voľne nadväzuje na profilovú výstavu SNM v roku 2017 Klenoty z múzea. Ako sa robí hudba.
Výstava Concerto grosso. Zo súčasného slovenského výtvarného umenia prináša pohľad na dnešok a nedávnu minulosť výtvarného umenia, ktoré „rozpráva“ príbehy venované hudbe ako fenoménu. Jej cieľom nie je predstavenie komplexnej výtvarnej tvorby tohto obdobia, ale skôr zhodnotenie výsledkov práce na poli histórie umenia, zacielenej na interpretačné sondy do dejín slovenského maliarstva, sochárstva, grafiky – tvorby umelcov, o ktorých verejnosť často nevie. Výstava prezentuje slovenských umelcov, alebo umelcov spätých so Slovenskom. Zo starších, už nežijúcich napríklad Jána Mudrocha, Ladislava Čemického, Jána Ilavského, Vieru Žilinčanovú, Štefana Bubána, Květoslavu Fulierovú, Slavomíra Brezinu, Milana Adamčiaka. Z mladších sú zastúpení – Katarína Alexyová-Fígerová, Stanislav Bubán, Víťo Bojňanský, Svetozár Ilavský, Marián Komáček, Milan Lukáč, Vladimír Petrík, Peter Pollág, Štefan Polák, Achilleas Sdoukos, Dušan Sekela, Jarmila Veľká, Alexej Vojtášek, Ingrid Zámečníková a i.
Motívom výstavy sa stalo Concerto grosso (z taliančiny veľký koncert), t. j. cyklický hudobný útvar, založený na koncertnom štýle, ktorý využíva zvukový, dynamický a farebný kontrast medzi menšou skupinou nástrojov, obsadenou sólisticky (concertino) a ostatnými hráčmi v orchestri (concerto grosso). Obe skupiny sa počas skladby striedajú, akoby spolu súťažili. Rovnako výstava ukazuje dynamický, farebný a tvarový kontrast medzi menšou skupinou umelcov, vo výsledku tvoriacich cyklický útvar – koncert súčasného slovenského umenia. Centrom toho celého je výtvarné dielo, ktoré komunikuje vo všetkých podobách hudby.
Výstava diel inšpirovaných hudbou je prvá svojho druhu v priestoroch SNM. Niekoľko prehliadok venovaných hudbe a hudobným motívom v slovenskom výtvarnom umení sa v minulosti uskutočnilo na pôde iných inštitúcií (Hudba a slovenské výtvarné umenie
20. storočia, Slovenská národná galéria v Bratislave 1990, Obraz a hudba v tvorbe mladých výtvarníkov a hudobníkov, Galéria mesta Bratislavy 1990, viac ročníkov kolektívnej prehliadky motivovanej aj medzinárodným podujatím Bratislavské hudobné slávnosti – Hudba v obraze: Musica in imagine, v Pavilóne Umeleckej besedy slovenskej v Bratislave – Spoločnosť voľných výtvarných umelcov 2002 – 2007, Barok a hudba, Slovenská národná galéria v Bratislave 1992), spolu s pokusmi o spracovanie tejto problematiky na báze odborného výskumu (hudba a hudobné motívy slovenského výtvarného umenia).
Výstava Concerto grosso kurátora Ľubomíra Podušela nerezumuje celý predchádzajúci vývin zobrazenia motívu hudby v slovenskom výtvarnom umení, jeho rekapituláciu, ale pokúša sa o náznak, formovanie, komponovanie hudobného akordu prítomnosti, výtvarnej skladby súčasného maliarskeho, sochárskeho, grafického umenia na Slovensku.


 

2.3. - 31.7.2018  

Kaštieľ Stropkov

Rómovia vo fotografii Jozefa Kolarčíka-Fintického

Rómovia vo fotografii Jozefa Kolarčíka – Fintického, zberateľa šarišského a rómskeho folklóru v medzivojnovom období.


 

17.3. - 8.7.2018  

Život v oblakoch_vysokohorské živočíchy.png

Hrad Strečno

Život v oblakoch

Vysokohorské ekosystémy Západných Karpát siahajú na území Slovenska až do nadmorskej výšky 2 654,4 m n. m. Predstavujú pestrú mozaiku biotopov, ktoré si aj napriek stáročnému vplyvu človeka zachovali svoj prírodný ráz. Nájdeme v nich pestré rastlinné a živočíšne spoločenstvá, ktoré sa dokonale prispôsobili drsnému počasiu, krátkemu vegetačnému obdobiu, vysokej intenzite slnečného žiarenia, silným vetrom, chladu a vlhku, ako aj obmedzenej potravnej ponuke počas dlhotrvajúceho zimného obdobia.

Pracovníci Prírodovedeckého úseku Považského múzea v Žiline vyinštalovali v Severnom paláci na hrade Strečno trojrozmerné diorámy, ktoré realisticky približujú život typických vysokohorských živočíchov vyskytujúcich sa v porastoch kosodreviny, na alpínskych lúkach a holiach, v skalách, sutinách či snehových výležiskách.

Autormi výstavy sú zoológ Ladislav Hlôška z Považského múzea v Žiline a ornitológ a ekológ Miroslav Saniga z Ústavu ekológie lesa SAV vo Zvolene.


 

21.3. - 31.8.2018  

Krása pre ženu stvorená.jpg

Etnografické múzeum SNM, Martin

Krása pre ženu stvorená

Čepiec zastával v tradičnom ženskom odeve veľmi dôležitú úlohu. Symbolizoval zmenu stavu svojej nositeľky – z dievčaťa sa stala žena. Výstava Krása pre ženu stvorená, ktorú v Slovenskom národnom múzeu v Martine sprístupníme v utorok 20. marca 2018 o 16.00 hod., predstaví viac ako 200 čepcov z rôznych oblastí Slovenska, spoločenských vrstiev aj prostredí. Otvorenie výstavy bude spojené s prehliadkou, na ktorej Vám modelky predvedú ďalšiu stovku rôznorodých čepcov. 
V Slovenskom národnom múzeu v Martine sú uložené početné zbierky ľudového odevu a textilu. Najväčšiu skupinu v tomto fonde tvoria ženské čepce a ich torzá, ktoré v minulosti predstavovali neodmysliteľnú súčasť ženského odevu. Z viac ako desaťtisíc kusov vybrala kurátorka Mgr. Eva Dudková dvesto, ktoré reprezentujú nielen rôznorodosť tvaru a výzdoby jednotlivých regiónov, ale aj príležitosti, na ktorú sa nosievali či prostredie, v ktorom sa pohybovali ich majiteľky. Na výstave tak budú môcť návštevníci okrem sviatočných čepcov vidieť aj pracovné, svadobné, smútočné či mestské. Na čepcoch z Noroviec ukážeme vývoj čepca v tejto obci z topoľčianskeho okresu. Zaujímavé sú aj pokrývky ženskej hlavy, ktoré do zbierok múzea venovali rôzne spolky či významné osobnosti.
Počas dlhodobého vývoja odevu vo všetkých vrstvách spoločnosti na území Slovenska, ako aj u ostatných národov, patrilo významné miesto pokrývke ženskej hlavy.  Nosenie čepca malo v ľudovom prostredí v minulosti jednoznačný význam. Potvrdzovalo, že žena je vydatá. Okrem vydatých žien ho nosili aj slobodné dievčatá, ktoré mali dieťa – prespanky. Takéto vyjadrenie stavu sa prísne dodržiavalo dovtedy, pokiaľ sa nosil tradičný odev.
Vzhľad a výzdobu čepcov ovplyvňovali geografické, hospodársko-sociálne a kultúrne podmienky. Nemalou mierou sa na tomto zložitom procese podieľala aj migrácia obyvateľstva, administratívne zákazy a nariadenia, súdobá móda a obchod.


 

14.3. - 24.6.2018  

Kompanek_pozvanka_mail.jpg

Galéria Nedbalka, Bratislava

Vladimír Kompánek – Rozpomínanie

Vernisáž výstavy: 13. marca o 18:00

Kurátorka: Lucia Žilíková
Na výstave Vladimír Kompánek – Rozpomínanie sú zastúpené diela zo zbierky Galérie Nedbalka, ktorých námety umelec čerpal zo spomienok na rodný Rajec, fašiangové potulky, zasnežené dedinky či momenty v maliarskom ateliéri. Tento prierez ukazuje charakteristické polohy Kompánkovej tvorby – rajecké tetky, maska turoňa a mačacie koledníčky, modelky, ženy v zovretí netvora a milujúce sa dvojice vo viacerých variáciách. Rozpomínanie je preňho kľúčom k výberu tém a k spôsobu zachytávania skutočnosti pretavenej do výtvarnej skratky.

Vladimír Kompánek (1927 Rajec – 2011 Bratislava) študoval od roku 1947 na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave na oddelení kreslenia a maľovania u prof. Gustáva Mallého, Jána Mudrocha a Kolomana Sokola. V roku 1949 nastúpil na novozaloženú Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave na oddelenie grafiky a krajinárskeho maliarstva (prof. Dezider Milly), neskôr prestúpil na štúdium figurálneho sochárstva k prof. Jozefovi Kostkovi. V roku 1957 sa podieľal na založení Skupiny Mikuláša Galandu, ktorá nadviazala na dielo najprogresívnejších umelcov slovenskej výtvarnej moderny – Ľ. Fullu, M. Galandu, C. Majerníka a M. A. Bazovského. Kompánek už počas štúdia sledoval dianie na európskej umeleckej scéne. Vo svojej tvorbe dokázal zachovať ľudovú povahu slovenskej krajiny a kultúry a zobraziť ju v modernom šate. Po roku 1959 žil a tvoril v Bratislave, ale pravidelne sa vracal do rodného Rajca, ktorý v duchu nikdy neopustil.

28.03.2018, 17:00
Prednáška o tvorbe Vladimíra Kompánka s Mgr. Luciou Žilíkovou


 

ISSN 1336-4693

TopList - od 2.4.2004

dnes je: 25.6.2018

meniny má: Olívia, Tadeáš

podrobný kalendár

facebook - Muzeum.SK

facebook - Noc múzeí a galérií

Reklama

webygroup

1382789

25.6.2018
ÚvodÚvodná stránka